5 tips til at forbedre din placering på Google

Marianne Lauenborg Nielsen

Juniortekstforfatter


[email protected]

Foretrækker du også at ligge øverst?

Man siger, at et billede siger mere end 1000 ord. Men på Google er det lige omvendt. Hvis du gerne vil ligge øverst vel at mærke. Og det vil du selvfølgelig gerne, hvis du ønsker flere besøgende på din hjemmeside og i sidste ende flere kunder og øget omsætning.

Engang kunne du opnå en god placering i søgeresultaterne ved at gentage dit søgeord så mange gange som muligt. I dag handler det i langt højere grad om at lave tekster, der taler til brugerne – og ikke kun til søgemaskinen.

Google fokuserer i dag på hele tekstens indhold. Derfor handler det om at vælge sine ord med omhu, hvis du vil undgå at blive overhalet indenom af konkurrenterne. Og nej, der er desværre ikke nogen nem genvej, når det kommer til at skabe kvalitetsindhold, som får både Google og potentielle kunder på krogen. Til gengæld findes der værdifulde tips, som er et godt skridt på vejen.

Sådan kommer du til tops på Google:

 

1. Variér dit sprog

Brug synonymer og relaterede søgeord i dine tekster. På den måde hjælper du Google med at forstå indholdet på din side, og derved øges dine chancer for en god placering

 

2. Skriv personligt

Dine tekster skal tale direkte til brugeren, der skal inspireres til at foretage et køb hos dig. Skriv du og jeg fremfor man for at gøre dine tekster mere vedkommende.

 

3. Vær kortfattet

Selvom dine tekster gerne må have en god længde, skal de være nemme at læse og forstå. Derfor er det en god idé at skrive korte og præcise sætninger.

 

4. Placér søgeordet først

Placeringen af dine søgeord er ikke underordnet. Ved at placere de mest centrale søgeord først i teksten, øger du chancerne for, at folk bliver hængende på din side. Efterhånden som du når længere ned i teksten, kan du begynde at bruge dine relaterede søgeord.

 

5. What’s in it for me?

Brugeren skal ikke være i tvivl om, hvad det har af værdi at bruge tid på at læse din tekst. Informer allerede i overskriften, hvad du kan tilbyde ham eller hende, der læser med.