Læsevenlige webtekster til Hjerteforeningen

Hjerteforeningen har fået hjælp til at skrive SEO-optimerede og lixtaloptimerede webtekster, som bliver læst af både søgerobotter og mennesker.

Hjerteforeningens hjemmeside har omtrent 250.000 månedlige besøgende, der søger information om foreningens arbejde og hjerte-kar-sygdomme.

I forbindelse med relancering af Hjerteforeningens hjemmeside har UX-bureauet Userfriends og Public Image hjulpet med at rydde op i indholdet for at give en bedre brugeroplevelse. Hjerteforeningen har nemlig rigtig meget på hjerte.

De vigtigste opgaver har været at skære markant ned på tekstmængden, luge ud i svære fagtermer og sørge for at inkludere de rigtige søgeord i en SEO-optimering af alle webtekster.

Danmarks bedste lixtalberegner

At skrive webtekst er mere end nørkleri med ord. En matematisk formel har været et vigtigt værktøj i arbejdet med at stramme op på Hjerteforeningens webtekster.

Til formålet har vi udviklet, hvad, vi mener, er Danmarks bedste lixtalberegner i samarbejde med Userfriends. Hvis du ikke kender til lixtal, så er det en indikation af, hvor let eller svær en tekst er at læse.

De fleste af Hjerteforeningens webtekster var ifølge lixtalberegninger svære eller meget svære at læse. Alle webtekster er i dag nedbragt til et lixtal i kategorien ”middel”, som gør dem lettere at læse for brugerne.

Public Image har også analyseret målgrupper, søgeord og brugeradfærd for at være i stand til at skrive gode og meningsfulde webtekster, som bliver fundet, læst og skaber handling.

Ifølge en usability-test er websitet blevet mere brugervenligt, søgbart og brugbart med færre menupunkter og overkommelige webtekster.

Som bekendt bliver du aldrig færdig med en hjemmeside, og Public Image hjælper fortsat Hjerteforeningen med skrive korte og præcise webtekster, så de rammer lige i hjertet af brugerne.