4 tips til det gode pressearbejde

Der var engang en god historie…

En historie, der skulle igennem lidt af hvert for at komme ud i verden. Den skulle vinkles, og der skulle mingles. Og den skulle navngives med en overskrift, der var fængende, kort og sigende, så den blev lagt mærke til blandt de mange andre gode historier.

Kort sagt har PR mange facetter. Fra historien indtræffer, til den finder vej til mediernes søgelys. Det kræver relevant indhold, nuanceret historiefortælling og gode relationer i mediebranchen. Og den slags relationsopbygning tager tid og kræver tillid.

Det handler om troværdighed fremfor tilfældighed. At være opsøgende, nytænkende og god til at pleje og bibeholde kontakter. Det er en strategisk disciplin, der – hvis man kender de gode tips og tricks – baner vejen til det gode omdømme.

Vi kommer her med fire af vores vigtigste tips til det gode pressearbejde. Først, når du har styr på dem, kan den gode historie leve lykkeligt til sine dages ende.

1. Find den gode vinkel

Din historie er én blandt flere hundrede, der hver dag lander i journalistens indbakke. Derfor skal din historie være værd at omtale, og den skal vinkles, så den ikke er til at modstå. Historien ligger i vinklen, ikke i emnet.


2. Sæt dig ind i mediet

Research er alfa og omega.  Overvej hvilket medie, din historie passer til, og sæt dig grundigt ind i det. Hvad har de før skrevet om emnet? Passer din vinkel ind i måden, mediet normalt fortæller historier på? Undersøg også hvilken journalist, der har dit emne som fagområde.


3. Vær troværdig

Hvis journalisten mistænker dine kilder som usande, bliver din historie ikke taget i betragtning. Sørg for at angive troværdige kilder i form af f.eks. tal og undersøgelser. Indsaml citater og sigende billeder. Troværdighed øger tilmed chancen for, at mediet har lyst til at bringe dine historier igen.


4. Vær tilgængelig

Journalisten har travlt og venter ikke hele dagen. Sørg for, at dine kilder og kontaktpersoner er tilgængelige. Vær selv tilgængelig og sid klar ved telefonen, hvis journalisten ringer. Og hvis du ikke når det, så sørg for at ringe tilbage asap.