4 tips til en effektiv call-to-action, der giver flere leads

Du er på restaurant, og menukortet giver dig to valgmuligheder: Du kan bestille en halvkold, uforudsigelig gryderet, der overlader alt til fantasien, eller din livret, som du har hungret efter i flere måneder. Prisen er den samme. Hvad vælger du?

Det er cirka samme valg, dine besøgende står med, når de møder en call-to-action (CTA) på din hjemmeside, webshop eller i dit nyhedsbrev. Dine ordvalg er dine ingredienser, og derfor har hvert et ord betydning for, om de besøgende udfører en handling og klikker på din call-to-action.

Med en god call-to-action kan du forvandle nysgerrige besøgende på din side til betalende kunder. Men det kræver, at du tydeliggør, hvad du forventer af dem, og hvad de kan forvente af dig.

Den der halvkolde gryderet har lidt samme effekt som en dårlig call-to-action. De fleste fravælger den. Nogle forlader stedet. Og den fører i hvert fald ikke et salg med sig.

 

4 af de bedste ingredienser til livretten:

1. Tilbyd værdi

En god call-to-action skal tilbyde noget af værdi til dem, der besøger din hjemmeside. Og hvilken værdi må modtager ikke være i tvivl om. Kunsten ligger i at formidle værdien på en måde, der er svær at sige nej til, og samtidig være ærlig. En oversælgende CTA har den modsatte effekt.

2. Brug bydeform

Hele idéen med en CTA er at opfordre til handling. Ved at starte din tekst med bydeform, opfordrer du den besøgende til at interagere, og på den måde signalerer du klart og tydeligt, hvad din opfordring går ud på. F.eks. ”Send mig den gratis e-bog” eller ”Bliv gratis bruger her”.

3. Fat dig i korthed

Du skal som udgangspunkt altid gå ud fra, at dine besøgende har travlt. Derfor skal din CTA være hurtig at afkode. Fat dig i korthed og kom til sagen i en enkelt sætning. Og husk, at hvert et ord har betydning for, om et besøg bliver til en konvertering.

4. Udtryk dig klart fremfor smart

Selvom det kan være fristende at skyde med skarpt med de friske formuleringer, så hører de sig altså ikke til i en CTA. Her skal du være klar og specifik i din formulering af, hvad dit tilbud handler om. Skriv hellere noget konkret som ”Download den gratis e-bog om markedsføring” fremfor ”Hent e-bogen her”.