5 tips til den gode overskrift

Jasper Dyg

Direktør

25 15 43 52
[email protected]

En overskrift er lidt ligesom den første date. Hvis ikke du giver et godt indtryk, ender du med at sidde alene tilbage. Den gode overskrift skal vække interesse og give lyst til at vide mere.

Men den kan være en drilsk nød at knække. Den skal nemlig både være simpel og kompleks, kort og sigende, overbevisende og ærlig. Til gengæld vil den engagere dine læsere, fange deres opmærksomhed og lokke dem til at læse videre i din tekst.

Du behøver ikke at være en haj til at skrive for at udforme den perfekte overskrift. Alt det kræver er de rette teknikker – og vi deler vores fem bedste med dig lige her.

1. Engager læseren

En overskrift skal motivere læseren til at læse din tekst. Det kan du f.eks. gøre ved at skrive aktivt og direkte samt bruge bydeform som første ord.

 

2. Vær konkret

Kan din overskrift stå alene og stadig formidle dit budskab? Så har du fat i noget af det rigtige. Læseren skal nemlig hurtigt kunne afkode, hvad teksten handler om.

 

3. Servér udbyttet

Din tekst handler ikke om dig. Den handler om dine læsere, der forventer at få noget ud af din tekst. Skriv udbyttet – og dermed værdien – ind i din overskrift, så læserne drives til at læse videre.

 

4. Målret modtageren

Klarlæg din målgruppe, og henvend dig til dem allerede i overskriften. Det handler ikke om at favne bredt, men om at favne dem, der reelt set kan få noget ud af at læse din tekst.

 

5. Drop clickbait

Ingen gider at spise en rullepølsemad, hvis de er blevet lovet en rabarbertærte. Vær ærlig og troværdig i overskriften og lad være med at love mere, end du kan holde.