Har du styr på din medieværdikæde?

Tænk dig godt om, før du breaker en vigtig nyhed. Du får mest ud af din kommunikationsindsats, hvis du bruger medierne i den rigtige rækkefølge.

Når jeg taler om medieværdikæde, så mener jeg det mediehierarki – eller prioriterede rækkefølge, om man vil – som gælder for netop din kommunikation.

I PR-faget taler vi ofte om press first, og i krisekommunikation lyder mantraet medarbejderne først. Men der er jo ingen regler uden undtagelse.

For nogle virksomheder er Instagram-profilen det absolut vigtigste medie, for andre er det erhvervs- og finansmedierne eller et toneangivende branchemedie. Derfor er der heller ingen faste regler for, hvordan sådan en medieværdikæde ser ud.

Men du skal være opmærksom på, at mange nyhedsmedier gerne vil være først i kæden, og du kan ”udkonkurrere” din egen historie ved at breake den et forkert sted.

Den enkelte nyheds art og timing er afgørende. Så hver gang, du planlægger at kommunikere en vigtig nyhed eller budskab, skal du faktisk lægge en ny ministrategi.

 

Sådan gør du

Når du skal planlægge kommunikationsindsatsen omkring en nyhed eller et andet vigtigt budskab, så overvej nøje:

1. hvem der er primære og sekundære målgrupper for netop denne nyhed/dette budskab. Deres mediepræferencer har betydning for din medieværdikæde.

2. hvilket medie, der egner sig bedst til at fortælle hovedhistorien. Er det et tv-indslag, en lang feature-artikel eller et blogindlæg, der formidler budskabet bedst? Og hvad kræver det at realisere?

3. hvilke medier, der egner sig som understøttende ved at skabe øget synlighed og lede modtagerne ind til mere information på dit website, et nyhedssite eller andet. Det kan fx være sociale medier eller dit nyhedsbrev.

Har du styr på det, er du godt på vej til synlighed og succes med din vigtige historie.