Sådan kommunikerer du dit budskab, så læseren forstår det
Modtagere kan bestå af mange forskellige målgrupper. Men én ting kan du være sikker på, uanset hvem din målgruppe er: De er mennesker.
Jep, vaskeægte mennesker af kød og blod, der betaler regninger og går ture med hunden og sorterer de dér robot-mails fra i indbakken.
Det er dem, det hele handler om. For det er dem, der i sidste ende skal klikke på din call to action, skrive sig op til dit nyhedsbrev, indgå et samarbejde med dig, købe dit produkt…
Og mennesker vil læse tekster af mennesker – ikke robotter. Så fold personligheden ud – vi giver tre tips til hvordan.
1. Skriv som et menneske
Du skal skrive til mennesker, men du skal også skrive som et menneske. Lad dine tekster afspejle personligheden bag dig eller den virksomhed, du skriver for. Skal stilen have kant? Skal den være humoristisk? Eller måske selvsikker?
2. Skriv forståeligt
Kunsten er at ramme et sprog, der passer til målgruppen. Er det modtagere med en høj faglighed, må teksten gerne afspejle det. Er modtagerne derimod bred, må du bruge et letforståeligt sprog. Skriv i øjenhøjde – så din tekst bliver forståelig for modtager.
3. Skriv kort og korrekt
Kort er godt. Det giver læseren mindre tekst at skulle forholde sig til. Sørg samtidig for at læse din tekst igennem en ekstra gang for grammatik- og kommafejl. Et komma, der er sat forkert, kan give sætningen en helt anden betydning end tiltænkt.