Sådan skaber du en god B2B LinkedIn!

På internationalt plan er LinkedIn langt større, end det er i Danmark. Der findes 875 millioner brugere på verdensplan, og i Danmark cirka 2,9 millioner – men blot 8% af danskerne bruger LinkedIn dagligt, og endnu færre bidrager aktivt med indhold.

Det betyder, at der på platformen er plads til jeres indhold – rent lavpraktisk kunne man også sige, at der ikke er så stor konkurrence om pladsen, når det kommer til indhold på dansk. Det betyder også, at der generelt er længere levetid til opslag på dansk og dermed også flere eksponeringer.

Det i sig selv er et godt incitament for at gå til tasterne!

LinkedIn er dit udstillingsvindue, og et pænt og professionelt udstillingsvindue kan positionere din virksomhed overfor både nuværende og potentielle nye kunder. Når du sælger til andre virksomheder, er der faktisk ikke et andet sted end LinkedIn, der er bedre til at finde potentielle leads eller kommende samarbejdspartnere!

En god positionering på LinkedIn kan medvirke til, at din virksomhed anses som eksperten i feltet, det øger jeres troværdighed, anseelse og det styrker jeres brand identitet. Det kan opnås ved at publicere relevant og godt indhold, som målgruppen finder interessant.

Men hvilket indhold skal man publicere på LinkedIn? Og hvad bør du have i mente, når det kommer til en god virksomhedsside?
 

Når du poster et helt almindeligt opslag…

bør du huske vigtigheden i at bruge egne fotos fremfor generiske fotos, for at gøre dit opslag personligt og for at lade eventuelle medarbejderne tegne virksomheden udadtil.

Her er det også vigtigt at tagge personer og andre virksomheder, der måske er relevant for dit opslag, og på denne måde når du bredere ud.

Husk også et par populære hashtags; her er 3 det magiske nummer ✨


Publicerede artikler 📄

Et af de mest almindelige type opslag på LinkedIn, er publicerede artikler, der linker direkte tilbage til egen hjemmeside – ligesom denne artikel.

Gennem artikler kan din virksomhed demonstrere, at I har ekspertviden, og at I er et follow værd på LinkedIn. Sørg for at dine artikler er unikke og af høj kvalitet. Derved forøger du chancen for, at de bliver eksponeret, delt og reageret på.

Tip: Undgå at dele artikler 1:1 som de findes på din hjemmeside. Indholdet på hjemmesiden bør være omdrejningspunktet for dit indhold, mens LinkedIn agerer som et supplement. Hvis artiklen findes flere steder på nettet (også kaldet Duplicate Content) gør du Google sur, da Google ikke vil levere det samme søgeresultat to gange på samme søgning.


3 – 2 – 1 – action! 🎬

Undersøgelser viser, at brugere på LinkedIn bruger tre gange så meget tid på videoopslag, end de bruger på andre tekstbaserede opslag.

Her er en huskeliste til dig, der ønsker at filme videocontent:

  • Stress ikke over fancy udstyr, men gør brug af hvad du har. Man kan komme langt med en iPhone og naturligt lys.
  • Historien er altafgørende. Fortællingen kan være helt enkel, som f.eks. “Har du det her problem? Vi har denne løsning”.
  • Sequels! Vi elsker dem, tænk bare på Star Wars. Tag dit mest populære indhold og lav flere videoer om dette emne, således du har en værdiskabende sequel, som kunderne ser frem til.

Nu har du styr på indholdet, men har du også styr på din profil? Du kan kreere nok så godt indhold, men hvis din virksomhedsside ser uprofessionel ud, konverterer det ikke i sidste ende.


Den professionelle virksomhedsside-tjekliste 👔

Dit profilnavn skal naturligvis være din virksomheds navn.

Betegnelse som beskriver din virksomhed. Find ud af hvordan man søger efter en virksomhed som din og anvend gerne de samme søgeord.

Under profilnavn skal du tilføje en tekst, som beskriver din virksomhed kort og præcist, samt hvor den har hjemme.

Som dit profilbillede er det oplagt at bruge din virksomheds logo. Bag ved profilbilledet kan du uploade et coverbillede, som er noget større i formatet. Overvej, hvordan du gennem disse to billeder kan præsentere din virksomhed bedst muligt.

I sektionen ”Om” skal du beskrive din virksomhed i en kort tekst, hvor du kommer ind på de vigtigste områder.

Udfylde link til virksomhedens hjemmeside, kontaktinformation, branche, antal ansatte mm.


Profiltekst 💬

En klassisk fejl er profilteksten. De fleste her har en mere eller mindre generisk profiltekst, der højest sandsynligt er kopieret ind fra hjemmesiden. Her har du en unik mulighed for at fortælle om din virksomhed, jeres værdier og de services, I tilbyder.

Din profil skal fortælle, hvilken værdi du kan skabe for din kunde, og troværdighed er nøgleordet.

Tip: Undgå at lave teksten med din virksomhed i fokus. Tag udgangspunkt i din målgruppe og det, de gerne vil høre om dig.


Data, data, data 📈

LinkedIn tilbyder en række analyseværktøjer som gør det super nemt, at få et indblik i diverse nøgletal. Kig på dine nøgletal og analyser dem. Spørg dig selv hvad der fungerer godt og hvad der måske fungerer mindre godt.

Lav mere af det der performer godt, og brug mindre tid på det, der performer mindre godt – simpelt, ikke?

Held og lykke med at kreere content – vi ses på LinkedIn!