Tag styringen: Brug årsregnskabet til at opnå synlighed
Det er ikke kun banker, investorer, leverandører og kreditorer, der kigger på årsregnskaber, når de søger oplysninger om din virksomhed. Det gør journalisterne i høj grad også.
Der skal ikke mange klik på musen til for at konstatere, at regnskabstal er godt nyhedsstof. Årsregnskaber er en af de vigtigste kilder til nyheder på erhvervsredaktionerne, hvor journalisterne i dag har en hel stribe af onlinetjenester til rådighed, når de skal følge udviklingen ude i virksomhederne.
Derfor er det i dag vigtigere end nogensinde at gå i dialog med medierne om, hvad der kommunikeres om dit årsregnskab. Vi har set talrige eksempler på artikler baseret på årsrapporter, som sjældent fortæller ret meget om, hvad der reelt er sket i årets løb. Dermed vil fokus som oftest være, om bundlinjen er gået frem eller tilbage i forhold til sidste år. I bedste fald en temmelig ligegyldig artikel. I værste fald potentielt ødelæggende for din virksomhed. Den der lever stille, lever ikke nødvendigvis bedst.
Hos Public Image glæder vi os over, at vores kunder i stigende grad får øjnene op for det pr-potentiale, der ligger i et årsregnskab. Tallene bør aldrig stå alene, og vi har mange gode eksempler på, hvordan man kan bruge regnskabstal til at skabe historier, der peger fremad og skaber værdi for både kunder, medier og læsere. Det gælder eksempelvis SACKit, hvor årsregnskabet blev en anledning til at formidle budskabet om, at SACKit er andet og mere end de sækkestole, som gav virksomheden sit gennembrud. Det gælder Svanehøj Group, hvor et underskud blev til en succeshistorie om, hvordan satsning på klimavenlig pumpeteknologi har øget efterspørgslen i så høj grad, at der nu er sorte tal på bundlinjen.
Tager du styringen, kan dit årsregnskab være et effektivt værktøj i din virksomheds pr-arbejde. Overlader du derimod styringen til andre, forpasser du en gylden mulighed for at opnå synlighed.
Hvilken strategi vælger du?