Det er ikke kun banker, investorer, leverandører og kreditorer, der kigger på årsregnskaber, når de søger oplysninger om din virksomhed. Det gør journalisterne i høj grad også.
Der skal ikke mange klik på musen til for at konstatere, at regnskabstal er godt nyhedsstof. Årsregnskaber er en af de vigtigste kilder til nyheder på erhvervsredaktionerne, hvor journalisterne i dag har en hel stribe af onlinetjenester til rådighed, når de skal følge udviklingen ude i virksomhederne.
Derfor er det i dag vigtigere end nogensinde at gå i dialog med medierne om, hvad der kommunikeres om dit årsregnskab. Vi har set talrige eksempler på artikler baseret på årsrapporter, som sjældent fortæller ret meget om, hvad der reelt er sket i årets løb. Dermed vil fokus som oftest være, om bundlinjen er gået frem eller tilbage i forhold til sidste år. I bedste fald en temmelig ligegyldig artikel. I værste fald potentielt ødelæggende for din virksomhed. Den der lever stille, lever ikke nødvendigvis bedst.