Derfor bør nyhedsbrevet være en del af jeres eksterne kommunikation
Vidste du, at vi i gennemsnit bruger mere end 5,5 timer på e-mails hver dag?
Tallet stammer fra en amerikansk undersøgelse – udarbejdet af it-giganten Adobe – og kan ikke nødvendigvis overføres direkte til danske forhold. Men det er et fingerpeg om, at e-mailen rummer et potentiale, som ikke bør undervurderes.
Der er rigtig mange gode grunde til, at nyhedsbrevet bør være en del af din eksterne kommunikation – her giver vi dig fem af de vigtigste:
#1: Flertallet foretrækker e-mail over telefon og sociale medier, når de skal modtage information fra virksomheder (det gælder især B2B).
#2: E-mail er i vækst. 96% af danskerne brugte e-mail i 2021 mod 88% i 2012. Antallet af e-mail-brugere på verdensplan rundede sidste år 4 milliarder og forventes at vokse til 4,5 milliarder i 2024. I 2020 blev der sendt 306 milliarder e-mails – i 2024 vil tallet være 361 milliarder!!!
#3: Rækkevidden for virksomheders indhold på de sociale medier bliver stadigt mindre. På Facebook må du som virksomhed regne med, at mindre end 2% af dine følgere ser dine opslag (medmindre du betaler for eksponering).
#4: E-mail-marketing giver dig værdi for pengene. Undersøgelser viser en gennemsnitlig Return On Investment på 4.400% (ifølge OptinMonster). Faktisk er e-mail 40 x så effektiv som Facebook til at generere kunder (ifølge McKinsey).
#5: Alle kunderejser starter digitalt! 80 procent af researchen foretages online, når en B2B-indkøber skal finde en ny leverandør. Et nyhedsbrev, som fortæller spændende historier fra din virksomhed, vil styrke din eksterne kommunikation og øge din synlighed over for potentielle kunder.
Og så lige et godt råd
E-mailen er effektiv. Men kun hvis den bliver læst. Ifølge den føromtalte analyse fra Adobe åbner amerikanerne kun halvdelen af de mails, de modtager. Og mindre end en tredjedel vurderer, at de mails, de modtager, er relevante for dem. Vejen til en høj åbningsrate går gennem en knivskarp og fængende emnelinje efterfulgt af en kort og præcis introtekst. Så har du vækket modtagernes interesse og kan i selve nyhedsbrevet præsentere dem for dine skarpt vinklede tekster med relevant indhold, som de kan bruge i deres hverdag. Modtagerne opfatter lynhurtigt, hvis det bare er varm luft og salgsgas, og så ser du dem ikke igen. Formår du til gengæld at skabe indhold, der fastholder dem, har du masser af værdifulde data ved hånden, som kan bruges til at gøre dine nyhedsbreve endnu skarpere!
Hos Public Image arbejder vi i stigende grad med nyhedsbreve for vores kunder. De sidste par år har vi udsendt nyhedsbreve for eksempelvis M. Goldschmidt Ejendomme, Mountainbike United, Alabu Bolig, Svanehøj og Hamworthy Pumps. Her er et eksempel på et nyhedsbrev, som vi for nylig har udsendt via Mailchimp for Svanehøj.